Învăţământul modern

AssessmentComic-ClimbTree Generaţia mea învăţa la şcoală cam tot ce ne era dictat. Cu bocancul pe creier am reţinut poezii, articole, date istorice, etc. Îmi aduc aminte, că un coleg de muncă aflând că am făcut acelaşi liceu şi am avut acelaşi profesor de psihologie, nu s-a putut abţine să nu îmi dea definiţia perfectă a senzaţiei, din manualul comunist de psihologie. După 20 de ani de la terminarea liceului ştia la perfecţie această definiţie pentru că luase un doi şi nu îi mai ieşea media. Ştiind ce fel de profesor avea în faţă, aproape că a făcut pe el de frică. Veşnica întrebare de la şcoală: “….şi ce a vrut să spună autorul….?” ne storcea creierii. Învăţam la perfecţie câte metafore, câte interjecţii are textul. Astăzi însă ni se pare nesimţire şi lipsă de educaţie, dacă un elev ne întreabă sincer: ” de unde dracu să ştiu eu ce a vrut să spună autorul?”. Întreabă şi profesorul de unde ştie, că doar nu a fost contemporan cu autorul. Şi se mai întreabă elevul, dacă se ştie dinainte câştigătorul la numărul de epitete, metafore, interjecţii reţinute.

Fenomenul educaţiei în Finlanda :

1. învăţământul este 100% gratuit ;

2. oferă şanse egale pentru toţi ;

3. deschide gustul copiilor pentru lectură ;

Aceste trei reguli se pot extinde astfel :

a) nu există învăţământ privat, iar finlandezul nu ştie ce este o şcoală mai bună sau o şcoală mai proastă (toate sunt la fel)

b) până la 4-5 ani fiecare copil finlandez face grădiniţa ;

c) nimeni nu începe şcoala mai devreme de 7 ani, deoarece acest lucru ar fi o violare a dreptului lor de a-şi trăi copilăria;

d) fără competiţie, fără teme pentru acasă, fără teste ( până la vărsta de 16 ani ) ;

e) după 9 ani de şcoală susţin primul lor test adevărat, ca un fel de bacalaureat ;

f) în acei primi 9 ani de şcoală nu există ierarhii, clasamente (premiul întâi, premiul doi, menţiune), nu se organizează competiţii între şcoli, oraşe, regiuni. Copii sunt trataţi la fel la toate materiile, iar poziţia socială nu contează deloc ;

g) li se dezvoltă, în funcţie de pasiunile fiecăruia, dorinţa de a citi ( media este de 17 cărţi împrumutate de la bibliotecă,pentru fiecare elev, pe an) ;

h) după cei 9 ani de şcoală, dau primul test important din viaţa lor şi se duc la liceul dorit, în funcţie de aptitudinile lor. Liceul este de 3 ani, iar mai apoi pot opta pentru cele 20 de universităţi existente în Finlanda ( cu o populaţie de 5,5 milioane) ;

i) elevii finlandezi sunt cei mai puţin stresaţi, sloganul fiind : “Învingătorii adevăraţi nu se întrec între ei” ;

j) profesorii sunt cei mai pregătiţi, la facultăţile de specialitate concurând câte 20 pe un loc. Sunt foarte respectaţi şi nu oricine poate deveni profesor. Nu-i de mirare că 25% dintre elevi finlandezi îşi doresc să ajungă profesori. În Finlanda poţi ajunge ma uşor doctor sau avocat. Un bun educator va fi “vedeta” satului sau orăşelului. Va fi cel mai respectat şi apreciat ;

k) elevii finlandezi sunt cei mai buni la testele PISA ( teste internationale care verifică modalitatea de gândire şi nu cumulul de informaţii) ;

Iată 2 imagini reprezentative : (o bibliotecă şi o sală de curs) ;

4053c1d440bce665159c32d9f6a2d90f2291b91cbig-finlanda-primul-loc-in-educatie-in-europa

Advertisements

About alexciotir

Nascut la Botosani la data de 19.06.1981 . Scoala cu clasele I-VIII o face la Botosani la Scoala nr.11 . In 1995 intra la Liceul "Nicolae Iorga" Botosani . Studiile superioare le face la Iasi la Univ. "Al.I.Cuza" .
This entry was posted in recenzii. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s