Sistemul educational

Dascalii au muncit mult ca sa ajunga “cobaii” societatii. De la mariri de 50% au ajuns la scaderi de 25% (teoretic, ca practic au ajuns pe la 38-40%).

Citeam zilele acestea in presa de peste ocean cum americanii din Idaho, de exemplu, au semnat un contract de peste 100 de milioane de dolari, ca in urmatorii ani fiecare elev sa aiba laptop-ul sau(nu ca nu ar avea acasa, dar la scoala trebuie neaparat). Peste 6000 de laptop-uri ultra performante se vor duce doar pentru profesorii de acolo. Scolile pe langa laptopuri vor fi dotate si cu tablete PC pentru cei mici, pentru ca un studiu facut de ei a aratat ca cei de varste  mici sunt mult mai receptivi la cunostintele de baza in format digital.

In Austria dupa o munca de mai bine de 10 ani au ajuns si ei la concluzia ca e bine sa-si specializeze tinerii pe ce au nevoie si au introdus o forma mai avansata a ceea ce la noi se va numi de la anul, bacalaureatul profesional. E o diferenta mare avand in vedere ca ei ii si introduc pe piata muncii si nu isi bat joc, adica sa ii trimita peste granite. Francezii au adoptat asemenea masuri de aproape 11-12 ani si au tinut tinerii in tara scolindu-i exact pentru ce aveau nevoie.

In Germania fiecare scoala se bucura de anumiti sponsori, care mai dau un laptop, mai niste articole sportive, etc. Acum la sfarsitul anului vor scoate un ebook reader (Txtr) care va costa 9,90 euro, tocmai pentru a ajuta tinerii care nu prea le au cu cititul.

In Olanda de prin 2005 scolile au semnat contracte cu diferite firme pentru a inchiria gratis pe tot parcursul anului scolar biciclete tinerilor, cu care acestia se deplaseaza chiar si in mijlocul Amsterdam-ului. Asta dupa ce de mai bine de 10 ani au pus la punct toata infrasctructura : piste speciale pentru biciclisti, parcari imense pentru biciclete chiar in incinta scolii, etc.

Tot mai multe tari din Europa incurajeaza invatamantul digital suportand orice costuri si aducand in fata elevului o informatie noua, simpla, defalcata, comprimata, utila, la zi, etc.

Pana si turcii au devenit mai flexibili in ceea ce priveste tehnologia de ultima performanta si au inceput sa investeasca din ce in ce mai mult.

In China copii de clasa a patra sunt rugati sa nu isi uite aparatele foto DSLR (cele mai performante existente pe piata in 2012) pentru ca vor vedea peisaje frumoase si de neuitat. Ei nu au de desenat vaza si marul cum faceam noi cand eram mici, ci lucreaza in photoshop imaginile din vacanta si le convertesc in anumite formate, asa cum le cere doamna invatatoare. Dupa o zi obositoare la scoala, cel mic se relaxeaza cu tat-su la un playstation sau la o consola Xbox, iar la noi te rogi sa nu vina tata beat, ca ti-o iei peste freza.

A aparut pe piata o tableta PC care costa mai putin de 100 de dolari si se adreseaza copiilor ce provin din tari defavorizate. Si la noi in tara cei de la Evolio se  impun pe piata cu tableta de 7 inch, care costa sub 100 de euro.

Majoritatea scolilor au renuntat de mult timp la aceste metode comuniste in care manualul este sfant, iar catalogul e principalul mijloc de manipulare. Totul este in format electronic, iar la sfarsitul programului zilnic, oricine poate vedea in timp real, notele, absentele elevului, ca si celelalte date privind comportamentul, anturajul elevului, si evenimentele cotidiene ale scolii.

Videoproiectorul a devenit ceva banal si este utilizat doar la videoconferinte sau la o lectie care necesita un bagaj suplimentar de informatii, tocmai pentru ca au multe alte optiuni. La noi insa exista sau nu, unul, iar cand ai nevoie de el oricum este la altcineva care a fost mai spontan sau il utilizeaza frecvent in dauna celorlati. Doar pe la inspectii ce mai vedem cate un proiector ( tot ca metoda comunista de a impresiona cei veniti de la partid).

In Olanda in nici o institutie publica nu se fumeaza. Punct. Nu are nimeni ce comenta. La noi se poate fuma in liniste, chiar in fata profesorului, ca doar nu este nici o problema. Suntem maturi cu totii, ce naiba. Daca e vreun director mai cu fata de comunist mic si pacatos, atunci le improvizeaza un tarc, iar “animalele” sunt lasate liber acolo –  sa fumeze, sa scuipe, sa manance seminte.

La suprafata toate liceele s-au izolat termic, vopsit in toate culorile, dar inauntru aceeasi atmosfera de neliniste cu pereti albi si goi si niste banci scrijelite. Elevii in pauza au activitati deosebite: inghit creta, isi arunca cate o bucata de creta unul altuia, se fugaresc pe scari sa vada cine pica primul pe jos, isi arunca ghiozdanul de la etaj, se urineaza in sticla de suc a colegului, mai pisca de fund o colega de clasa, etc. Ce m-a uimit e ca in anul 2012 cand scolile sunt dotate cu monitoare 3D, tablete PC, laptopuri, proiectoare, laboratoare performante de orice fel, nu doar acele laboratoare de informatica facute la noi cu bani europeni, la noi elevii in pauze joaca lapte gros.

Orele de educatie fizica si sport sunt atat de benefice incat ma uit prin clase si vad ca tineri de 15-16 ani au lejer suta de kilograme. Imi aduc aminte ca intr-o iarna elevii la care eram diriginte nu aveau unde face sportul pentru ca sala era deja ocupata la ora lor. Orele de educatie fizica cam 70-80% se desfasurau in clasa. Si inaintea sedintei cu parintii ma uitam prin catalog sa vad ce note mai au. Mare mi-a fost mirarea sa vad ca toti elevii aveau nota 3 sau nota 4 la sport, mai putin unul. Acela care avea 10 la sport avea 110 kg. Restul baietilor care pareau decupati din clipurile cu 50 cent aveau doar nota 3. I-am intrebat si ei au raspuns sincer: neavand nici macar o tabla de sah, asta ca sa joace table nu sah, stateau mai mult degeaba in clasa. Cand venea ziua evaluarii la sport aveau de ales intre cateva jocuri cum ar fi: avioane, tomanap, flori, fete sau baieti, etc. Ei alegeau tomanap. Cel mai durduliu intotdeauna castiga. Deci, avea nota zece. Ceilalti, plictisiti si mai golanasi, frustrati fiind ca nu au cum sa-si consume energia, mai vociferau, mai comentau, si deci, aveau nota trei sau patru, in functie de cum veneau la rand. Multi dintre ei sunt in afara tarii si din ce mai observ pe retele de socializare au ajuns oameni la locul lor, care stiu sa vorbeasca, care stiu sa respecte, care stiu sa lase loc de buna ziua, care nu au acea rautate pur romaneasca. Mereu m-am intrebat daca o fi din cauza acelui joc de la ora de educatie fizica si sport.

Astept cu nerabdare ca guvernul sa-mi dea bani de haine si sa ma ajute sa devin un profesor mai bun.

Advertisements

About alexciotir

Nascut la Botosani la data de 19.06.1981 . Scoala cu clasele I-VIII o face la Botosani la Scoala nr.11 . In 1995 intra la Liceul "Nicolae Iorga" Botosani . Studiile superioare le face la Iasi la Univ. "Al.I.Cuza" .
This entry was posted in idei. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s