Micul mamut

Îmi aduc aminte că în facultate autorii de tip mamut necesitau întotdeauna lecturi suplimentare.

Încă de pe vremea când mă chinuiam să înţeleg “Logica” lui Hegel,D.D. Roşca în comentariile sale despre Hegel făcea trimitere la un anume Friedrich Heinrich Jacobi.

Ulterior ajungând la un alt mamut şi anume Kant la problema timpului şi spaţiului dau din nou peste acest Jacobi(1743-1819). Mai târziu citind Schelling am observat că nu pot să scap de acest Jacobi. Mi s-a confirmat chiar când am citit şi ceva din Fichte.

Acest mic mamut,un elefănţel de fapt, l-am descoperit ca o umbră a giganţilor din filosofie. De aceea nici nu l-am luat în serios, dar trebuie să recunosc că m-a atras la el pertinenţa cu care îşi prezenta argumentele referitoare la lucrările unora precum Spinoza, Leibniz, Hegel, Kant.

Nici după ce am citit câte ceva din Nietzsche nu m-am gândit că o să dau din nou peste Jacobi. Habar nu aveam că el a utilizat pentru prima dată termenul de “nihilism”. În una din scrisorile trimise către Fichte observăm că termenul de “neant” revine frecvent.

La el se raportează şi Heidegger în “Nietzsche”, volumul II, atunci când dezvoltă termenul de nihilism:

“Vraiment, mon cher Fichte, si vous-meme ou qui que ce soit preferez nommer chimerisme ce que j’opposais a l’idealisme que je vituperais comme nihilisme,voila qui ne saurait me contrarier….” (Jacobi a Fichte, 1799)

Multe astfel de scrisori sunt de o importanţă deosebită tocmai pentru că acolo îl descoperim pe adevăratul Jacobi elefănţelul din umbră care se impune printr-un limbaj pertinent,colocvial,jovial, specific stilului telegrafic în care nu sunt necesare elemente academice şi pompoase în acelaşi timp.

Jacobi se impune printr-o filosofie a ideilor de bun simţ, a ideilor rezonabile, iar critica sa asupra unor teorii ale vremii este privită şi azi cu zâmbetul pe buze, dar în cel mai serios fel posibil.

Îmi aduc aminte că prin anul III la un seminar ni s-a dat o lucrare la Kant. Undeva într-un colţ al lucrării apărea un citat al lui Jacobi. Vroiam să impresionez şi eu un pic. Ora următoare când ni s-au adus lucrările am rămas un pic mirat să văd că citatul meu nu era tăiat,dar acel nume – Jacobi- fusese tăiat cu roşu. Având siguranţa că erau spusele lui Jacobi m-am gândit că nici profesorul nu lua în serios unul precum Jacobi.

Am insistat cu acest nume chiar şi la examenul scris de licenţă unde mi s-a scăzut din punctaj că nu am insistat pe Botezatu în problematica timpului la Kant şi am venit cu necunoscuţi ca Jacobi. Sunt român, deci trebuia să merg pe mâna lui Petre Botezatu şi să o las mai moale cu prostiile mele referitoare la Jacobi.

About alexciotir

Nascut la Botosani la data de 19.06.1981 . Scoala cu clasele I-VIII o face la Botosani la Scoala nr.11 . In 1995 intra la Liceul "Nicolae Iorga" Botosani . Studiile superioare le face la Iasi la Univ. "Al.I.Cuza" .
This entry was posted in idei. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

