Arhitectură şi talent

teatrul nationalChiar vedeam zilele trecute un reportaj realizat de televiziunea naţională în care erau prezentate dificultăţile pe care le întâmpină actorii în a pune în scenă, aşa cum trebuie, o piesă de teatru. Nu mă refer aici la salariile actorilor, ci pur şi simplu la condiţiile necesare de a prezenta publicului o piesă de teatru. Actorul de la noi trebuie să facă un efort în plus pentru a duce la bun sfârşit un rol într-o piesă de teatru. Probleme au fost, sunt şi vor fi, dar va veni un timp în care nu va mai merge cu cârpeala.

operaNu are rost să mai vorbim despre faptul că marea majoritate a sopranelor noastre geniale au susţinut aici câteva spectacole pentru ca mai apoi să primească aplauze în zecile, sutele de spectacole din întreaga lume. Câte talente pentru care nu se face absolut nimic, iar banii destinaţi culturii se investesc în expoziţii pe la New York sau în alte colţuri ale lumii.

Un alt reportaj al televiziunii naţionale prezenta câţiva copii de la şcoala de muzică care se plângeau că ar vrea să stea mai mult să exerseze la vioară sau la alte instrumente preferate, dar că profesorii nu au timp de aşa ceva şi că au un program chiar strict în această privinţă. Ce am mai putea comenta. Dacă şi a lăsa copilul să exerseze cât crede el că are nevoie costă aşa de mulţi bani atunci înseamnă că niciodată nu ne vom dori să facem ceva cu aceste talente ale noastre.

Noi avem impresia că dacă lăsăm aceste clădiri aşa cum sunt ele fără să mişcăm un deget, atunci vom aprecia istoria aşa cum o fac şi alţii cum ar fi vienezii sau milanezii(e totuşi o diferenţă mare).

Chiar am văzut pe net de curiozitate cam cum se investesc banii publici în astfel de clădiri destinate culturii. În Europa marea majoritate a optat pentru a investi sume enorme în teatre, opere tocmai pentru că s-au cam săturat să realizeze clădirii impetuoase şi geniale din punct de vedere arhitectural, doar în cazinouri, bordeluri, restaurante, hoteluri, etc.

Belgia, Franţa, Olanda, Spania sunt doar câteva dintre ţările care au decis că şi teatrul şi opera trebuie să se bucure de clădiri moderne în care să ne bucurăm de tehnologia existentă şi care evoluează mai repede decât ne dăm noi seama.

Ar fi trebuit să cer părerea vărului Claudiu pe această temă, deoarece e un talentat student la arhitectură în care am încredere totală în ceea ce priveşte arhitectura.

CHINA/Acesta este National Grande Theatre din Beijing. Un teatru terminat în octombrie 2008, că doar au fost jocurile olimpice acolo. Cea mai mare pare a clădirii se află în subteran doarece se află în apropierea pieţei Tienanmen şi ar fi sfidat  

   OLYMPICS-BEIJING/tradiţia acestei populaţii prin depăşirea în înălţime a celorlalte clădiri din apropiere încărcate de istorie chinezească. Lacul artificial din jurul clădirii se întinde pe o suprafaţă de 36000 de metri pătraţi. Această clădire are o sală de operă cu peste 6000 de locuri, o sală de concerte şi una de teatru. Nu are rost să mai vorbim de sonorizare şi de ce condiţii sunt în interiorul acestei clădiri. Una peste alta nu ne rămâne decât să traducem totul printr-un simplu “no coment”. Imagini sunt şi pe internet din interior, dar nu am vrut să-mi fac inimă rea. Clădirea  fost proiectată de francezul Paul Andreu, care este după părerea mea un “mercenar” al arhitecturii moderne.

Probabil că toţi îmi vor spune în cor că nu ne comparăm noi cu China şi că nu are rost să dăm astfel de exemple. Corect ! Am vrut doar să arăt cam cum cheltuie chinezii peste 800 de milioane de dolari în cele  7 clădiri destinate teatrului şi operei, dintre care 3 sunt de acest tip(doar în Beijing sunt cele 7).

Să dau dreptate celor care sunt mai realişti şi să revenim în Europa noastră mult civilizată. Ce e mai bun am lăsat la sfârşit. Un arhitect care îşi iubeşte meseria mult mai mult decât Paul Andreu şi anume un spaniol care deşi s-a stabilit în Elveţia demonstrează că îşi iubeşte ţara la fel de mult ca şi meseria – Santiago Calatrava.

Rights ManagedAceasta este opera din Valencia deschisă oficial în octombrie 2005 şi are o capacitate de 4.400 de locuri. A costat în jur de 250 de milioane de euro şi are 4 încăperi: sală principală, master room, amfiteatru, cameră de teatru şi datorită tehnologiei are şi un “open-air auditoriums for theatre”. Are peste 70 de metri înălţime şi este printre cele mai moderne din Europa.

tenerife operaO altă clădire proiectată de Calatrava este opera din Tenerife. Situată chiar lângă ocean şi a fost deschisă în septembrie 2003. Orchestra simfonică din Santa Cruz poate fi mândră de această nouă casă a ei. Întinsă pe o suprafaţă de 2.3 hectare din care 6.741 de metri pătraţi sunt pentru “auditoriums theatre”.Are o sală pentru muzică de cameră, o cameră pentru dans, o cameră pentru teatru,o cameră pentru zarzuela(operetă specifică de a lor). Pe lângă acestea are şi o parcare plus nişte încăperi făcute din piatră.Are 33 de metri închisă şi 45 de metri în înălţime atunci când se deschide pentru a putea susţine piese de teatru în aer liber.

Şi dacă ne interesăm observăm că în ultima vreme cei mai căutaţi dirijori de orchestră provin din China, iar cei mai cunoscuţi tenori provin din Spania.

La câţi actori talentaţi avem şi la câte soprane de talie mondială am avut parte parcă am merita şi noi un astfel de templu al culturii.

Advertisements

About alexciotir

Nascut la Botosani la data de 19.06.1981 . Scoala cu clasele I-VIII o face la Botosani la Scoala nr.11 . In 1995 intra la Liceul "Nicolae Iorga" Botosani . Studiile superioare le face la Iasi la Univ. "Al.I.Cuza" .
This entry was posted in idei. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s