Hiperrealism

Din întâmplare am găsit pe internet o lucrare a lui Ron Mueck care mi-a atras atenţia în mod deosebit.

Este un australian care trăieşte acum la Londra şi care avea ca principală ocupaţie realizarea de manechine, iar mai apoi a lucrat ca şi păpuşar la anumite emisiuni pentru copii.

În vârstă de 50 de ani acesta a fost pasionat şi de arta fotografică fiind atras în mod special de detaliile corpului uman.

Fiind de profesie sculptor şi-a dat seama că o fotografie nu poate surprinde ceea ce el vroia să scoată în evidenţă şi anume detaliul în ceea ce priveşte corpul uman şi implicaţia psihologică a acestui detaliu.

Astfel s-a concentrat pe figurinele de ceară care să redea cât mai bine anumite părţi ale corpului uman. Detaliul realist al fiecărui por al pielii, al fiecărui fir de păr pot avea un impact dorit doar printr-o vizualizare la anumite dimensiuni a nudului. 

0033În 1996 a şocat când a apărut cu această lucrare “Dead Dad” care chiar înfăţişează cadavrul nud al tatălui său(am preferat să pun această fografie pentru că cealaltă este mai în detaliu, dar şi pentru a justifica acea latură psihologică de care vorbea Ron). A fost expusă la o expoziţie din Londra în 1997 unde a surprins şi a iscat multe comentarii cum era şi de aşteptat. Acesta a fost de fapt un test pentru a vedea cum va aborda şi celelalte lucrări ale sale. Acesta a fost şi scopul lui Ron care a decis să pătrundă şi mai mult în această intimitate a omului şi să spargă acele bariere ale reţinerii de a privi în faţă nuditatea şi corpul uman.

untitledLatura psihologică de care vorbea Ron Mueck s-a concretizat în expunerea lucrărilor sale de mari dimensiuni.Această lucrare numită “In bed” are următoarele dimensiuni: 162 x 650 x 395 cm. Lucrarea a apărut în 2005 iar această alternare a nudului cu lucrări mai domestice are drep scop tocmai această înţelegere a lucrărilor şi implicit a autorului la nivel psihologic în ceea ce priveşte sculptura hiperrealistă.

Dacă la început Ron Mueck lucra în latex, de pe vremea când realiza modele, mai apoi a trecut la fibră de sticlă, dar abia cu siliconul a reuşit să se exprime mai bine.

0088O altă lucrare de a sa din 2000 expusă acum la muzeul de artă din Danemarca, numită “Boy” are 5 metri înălţime şi este făcută atât din fibră de sticlă cât şi din silicon, iar detaliile sunt uimitor de bine executate: privirea copilului, unghiile acestuia, firele de păr, părţile osoase, urechile. Totul este absolut admirabil, iar lucrarea s-a bucurat de un real succes.

normal_RonMueck_Mask2Cea mai cunoscută dintre lucrările sale este fără îndoială “Mask II”. Aici chiar ne şochează prin forţa detaliilor expuse. Cică dacă ne uităm cu atenţie în interiorul ei vom observa dinţii, gingiile şi chiar câteva picături de salivă. Specialiştii afirmă că dacă stai ceva timp lângă această lucrare şi te uiţi atent mai, mai că-l auzi şi sforăind.

Acum vrea să uimească din nou prin fineţea unor lucrări care nu vor mai fi deloc gigantice, ci dimpotrivă în miniatură.

Advertisements

About alexciotir

Nascut la Botosani la data de 19.06.1981 . Scoala cu clasele I-VIII o face la Botosani la Scoala nr.11 . In 1995 intra la Liceul "Nicolae Iorga" Botosani . Studiile superioare le face la Iasi la Univ. "Al.I.Cuza" .
This entry was posted in recenzii. Bookmark the permalink.

One Response to Hiperrealism

  1. avesuciu says:

    Lucrarea MASK II am vazut-o in Londra @ British Museum. Este foarte in detaliu realizata. Chiar f faina !!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s